פרק של ד"ר אורה סגל-דרורי – 2021

Segal-Drori, O., & Korat, O. (2021). Mothers' mediation in book reading activity in the lens of MISC model: Relation to SES and child's early literacy. In C. Sharp & L. Marais (Eds.), Growing up resilient: The Mediational Intervention for Sensitizing Caregivers (MISC) (chapter 5, pp. 60-71). New York: Routledge.

 

פרק זה מתמקד בתיווך של אימהות בפעילות קריאת ספרים עם ילדם דרך מודל MISC. מטרתו של הפרק היא להרחיב את ההבנה של אופי פעילות זו במשפחות ממיצב סוציו-אקונומי שונה. בפרק מוצגת דוגמה למחקר ששאלותיו היו: (1) האם תיווך הקריאה של האם קשור לניצני הקריאה של הילד? (2) האם יחסים אלו שונים במשפחות ממיצב נמוך בהשוואה למיצב בינוני?. במחקר השתתפו ילדי גן ואימהותיהם (חולקו באופן שווה למשפחות ממיצב נמוך ובינוני). האינטראקציה בין אם-ילד בקריאת הספר קודדה לפי מודל MISC להערכת התיווך של האימהות. ניצני האוריינות של הילדים הוערכו לפני האינטראקציה. נמצא שרמת ניצני האוריינות של הילדים מהמיצב הנמוך הייתה נמוכה מזו של הילדים מהמיצב הבינוני, ורמות התיווך הקוגניטיביות והרגשיות של האימהות מהמיצב הנמוך היו נמוכות יותר מאשר המיצב הבינוני. נמצא קשר בין התיווך הקוגניטיבי של האימהות לבין ניצני הקריאה של הילדים רק בקבוצת המיצב הבינוני. קשרים אלו לא נמצאו לגבי התיווך הרגשי של האימהות. התוצאות נדונות במסגרת מודל MISC, בהתייחס גם למיצב החברתי-כלכלי של משפחות, אוריינות מוקדמת של ילדים וידע של אימהות על אוריינות מוקדמת.

תמונה של אורה סגל דרורי