Ornoy, E., & Cohen, S. (2021). The effect of mindfulness meditation on the vocal proficiencies of music education students. Psychology of Music, 03057356211062262.
תרגול קשיבות (מיינדפולנס) נמצא כמשפיע על היבטים מוזיקליים שונים, בכלל זה על יצירתיות, ויסות רגשי, חרדת במה או ריכוז מחשבתי. אלא שמחקרים מעטים בדקו עד כה את השפעתו על איכות הביצוע המוזיקלי. במחקרנו ביקשנו לבדוק האם תרגול קצר מועד של קשיבות ישפר מיומנויות ווקאליות בתחום האינטונציה, הדינמיקה והתהודה הקולית. 55 פרחי הוראה מוזיקלית שחולקו לקבוצות ניסוי וביקורת נתבקשו להקליט מקטע ווקאלי לפני ואחרי סדנת קשיבות בת 14 מפגשים. בגין משבר הקורונה נדרשה הסדנה להתקיים באופן מקוון. הערכת איכות הביצוע נעשתה הן באמצעות שיפוט מומחים והן באמצעות כלי הערכה אוטומטי חדשני שפותח לצורך המחקר. אף שלא אותרה מובהקות סטטיסטית, נמצאה נטייה לשיפור בתחום הדינמיקה והתהודה הקולית בקרב משתתפי הקורס. תוצאות הניסוי עשויות להעיד על השפעתו המוגבלת של תרגול קשיבות על מיומנות הביצוע הווקאלי. מנגד, הנטייה לשיפור במספר רכיבי ביצוע עשויה להעיד על מוגבלות מודל ההתערבות (שהושתת על הוראה מקוונת) ועל הצורך בהמשך מחקר בתחום מרתק זה.