Teomim-Ben Menachem, E. & Elkad-Lehman, I. (2022). How relevant is it? Public Elementary School Teachers Encounter Ancient Jewish Texts. L1-Educational Studies in Language and Literature, 22, 1-22.
מחקר זה עוסק במפגש לימודי בחברותא של מורים בבית הספר היסודי בישראל עם אגדה מהתרבות היהודית מהמאה ה-6. מטרת המחקר היא לבחון את יחס המורה לטקסט, באמצעות בחינת הדיאלוג הנוצר במפגש בחברותא עם הטקסט. במחקר השתתפו שתי קבוצות של מורות המלמדות עברית (L-1): 15 מורות בקבוצה א', ו- 14 בקבוצה ב'. הקבוצות הן משתי ערים גדולות ושונות דמוגרפית בישראל. המורות התבקשו ללמוד בזוגות (חברותא) את האגדה, ולבחון את התאמתה להוראה בכיתתן. לאחר הלימוד נערכו ראיונות עומק חצי מובנים עם המורות. קורפוס המחקר כלל 12 הקלטות לימודיות בחברותא, תשעה ראיונות חצי מובנים ועשרה מערכי שיעור להוראת התכנים בכיתה. ממצאי המחקר מצביעים על יחס שונה בין הקבוצות להוראת הטקסט בכיתה ועל הבדלים בתפיסת הרלוונטיות של הטקסט עבור המורים עצמם ועבור תלמידיהם. הדיון נשען על הגדרת הרלוונטיות Sperber & Wilson, 1986) (Dascal, 1977; כפונקציה יחסית של יעילות: מירב ההקשרים והפרשנויות שיכול המאזין להפיק במינימום מאמץ. לאור הגדרה זו מוסברת הרגשת הרלבנטיות או חוסר הרלוונטיות של הטקסט על ידי משתתפות המחקר.