Seifert, T., & Bar-Tal, S. (2022). Student-teachers’ sense of belonging in collaborative online learning. Education and Information Technologies, 1-30.https://doi.org/10.1007/s10639-022-11498-3
בשנים האחרונות בולטת התופעה של מעבר משיטות הוראה מסורתיות להוראה ולמידה מרחוק מקוונת בכל מוסדות החינוך, בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה. שינוי זה דורש מהסטודנטים להוראה להיות בעלי ניסיון של למידה מקוונת ולרכוש מיומנויות מקצועיות הדרושות כדי להפוך בעתיד למורים מרחוק מקוונים. בשני העשורים האחרונים, התפרסו מחקרים רבות אודות היבטים שונים של הוראה מקוונת. ברם, נושא עיקרי שלא נחקר לעומק הוא תחושת השייכות של הלומדים בקורס מרחוק מקוון, במיוחד בקרב סטודנטים להוראה. מחקר זה, חקר את התרומה של המוכנות העצמית של סטודנטים להוראה ללמידה מקוונת וסביבת למידה מקוונת שיתופית לתחושת השייכות של הלומדים. לצורך כך נאספו נתונים כמותיים ואיכותיים משאלונים ובלוגים אישיים ושיתופיים של 172 סטודנטים להוראה הלומדים בשתי מכללות גדולות להכשרת מורים במרכז הארץ. המחקר בדק את מוכנותם הנתפסת בעצמם ללמידה שיתופית מקוונת, תחושת השייכות שלהם וחוויות הלמידה והשינויים שעברו במהלך הקורס. ממצאי המחקר מצביעים על כך שסטודנט-מורה, שנהנה בעבר מחוויה טובה בקורס מקוון שיתופי, היה בעל אוריינות טכנולוגית חזקה ללמידה מקוונת, הצליח טוב יותר בקורס מקוון, פעל בצורה מיטבית בביצוע משימות שיתופיות והרגיש שייכות עם הסטודנטים העמיתים שלמדו איתו. ממצאים אלו יכולים לסייע לתוכניות הכשרת המורים בעתיד. בתכנון של מודלים פדגוגיים ושיטות הוראה חדשות עבור סביבות מקוונות שיתופיות והטמעתם בהוראה-למידה.