זכוכית מגדלת על מקלדת מחשב

מאמר מאת ד"ר דולי אליהו-לוי, ד"ר רבקה הלל לביאן, ד"ר סיגל חן וד"ר גליה סמו

בעולם קיימת הסכמה כי שילוב עקרונות של למידה רגשית חברתית (SEL) עשוי לתרום לטיפוח של כשירות בין-תרבותית, אמפתיה, מעורבות בקהילה ויכולת להתמודד עם מצבי עמימות ואי ודאות. כדי לממש מטרה זו ארבע חוקרות מרצות בארבעה קורסים שונים במכללה לחינוך, פיתחו קוריקולום סדור בנושא למידה חברתית-רגשית וחשפו את הסטודנטים לידע תיאורטי ופרקטי. מטרת המחקר הייתה לבחון כיצד חווים הסטודנטים את הלמידה מרחוק בקורסים המושתתים על עקרונות SEL. גישת המחקר היא איכותנית-פרשנית, המתבוננת במציאות החברתית כתוצר של תהליכים פרשניים, המושפעים ממבנים אישיים ואישיותיים וממבנים חברתיים, שפתיים ותרבותיים. במחקר השתתפו 113 סטודנטים מתוכניות לתואר הראשון ולתואר שני. כלי המחקר הוא בלוג שאפשר למשתתפים להתנסות בכתיבה רפלקטיבית, לחשוף ולהיחשף לתפיסות, מחשבות ואמונות. ניתוח ממצאי המחקר חשף ארבעה מרחבים של החוויה: המרחב המתבונן פנימה; המרחב התומך; המרחב לניהול עצמי; והמרחב לתובנות להוראה. ארבעת המרחבים חשפו תהליך של פיתוח יכולות כגון: מודעות לעוצמות ולחולשות, הבנת סיטואציות חברתיות, יכולת להבין עמדות שונות ולא מוכרות, ניהול מתחים, משמעת עצמית ופתרון בעיות. עוד נמצא כי המרצות אופיינו בגמישות, נתנו מקום לאוטונומיה, לבחירה בין אלטרנטיבות, להרחיב את נקודת המבט הרב-תרבותית ולהתבונן פנימה והחוצה תוך בחינת התהליך האישי, המקצועי והקבוצתי.

לצפייה במאמר המלא לחצו כאן >>