יד עם עט מונחת על טופס נייר

מאמר מאת ד"ר ליבי עזריהו, ד"ר סיגל חן וד"ר ביאטריס בר

מטרת מחקר זה היא לעורר חשיבה בקרב מחנכים בנוגע לחשיבות מיומנות ההקשבה למוזיקה. הקשבה דורשת חשיבה מודעת ומעמיקה על מה שנשמע ומזמנת מעורבות פעילה של המאזין בחוויה השמיעתית. התלמידים לומדים לחשוב על מה שהם לא יכולים לראות. המחקר כלל 366 תלמידים מארבעה בתי ספר שונים בישראל מכיתות א'-ה' שלקחו חלק בשיעור מוזיקה שבועי. איסוף הנתונים התבצע על-ידי שאלון שכלל שאלות העדפה של התוכן הנלמד בשיעור וקביעת מידת ההשתתפות של התלמיד בכיתה. התוצאות מצביעות על כך שהמוזיקה נתפסת ככלי שמקדם מיומנויות של הקשבה. נושא ההקשבה הוא נושא חשוב בהוראת כלל המקצועות בבית הספר. הוא מאפשר לתלמיד הזדמנויות מגוונות לראות את הדברים מנקודות מבט שונות, להרהר בעמדות שלא תמיד חשבו עליהן קודם ולהסתכל ב"עדשות" חדשות על המציאות. מחקר זה מחזק את הרעיון שפעילות ההקשבה בכיתה בשיעורי מוזיקה היא לא רק מטרה אלא גם אמצעי לכוח חינוכי.

למאמר >>