ליבי עזריהו

מאמר מאת ליבי עזריהו

Azaryahu, L., Courey, S. J., Elkoshi, R., & Adi‐Japha, E. (2020). ‘MusiMath’and ‘Academic Music’–Two music‐based intervention programs for fractions learning in fourth grade students. Developmental science, 23(4), e12882.‏

מוזיקה ומתמטיקה הן שתי דיסציפלינות הדורשות חשיבה מופשטת ושימוש בסמלים. קיימת מחלוקת בנוגע לתרומת אימון מוזיקלי לשיפור הישגים במתמטיקה. המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה של שתי תוכניות התערבות משולבות המייצגות גישות הוליסטיות מול אקוסטיות, על ידע של שברים. שלוש כיתות של תלמידי כיתות ד' השתתפו ב-12 שיעורים בנושא שברים: כיתה אחת השתתפה בתוכנית הוליסטית, 'מוזימטיקה' (n=30) שהתמקדה בלמידת מקצבים ומלודיות. כיתה אחרת השתתפה בתוכנית האקוסטית 'מוזיקה אקדמית' (n = 25) שהתמקדה בלמידת מקצבים בלבד. הכיתה השלישית קיבלה שיעורים רגילים בנושא שברים (קבוצת ביקורת, n = 22). התלמידים בשתי תוכניות המוזיקה למדו לכתוב תווים ולבצע תבניות מקצב באמצעות מחיאות כפיים ותיפוף כחלק משיעורי השברים שלהם. תוכניות המוזיקה השתמשו במשקל מוזיקלי של 4/4 עם תווים שלמים, חצי, רבע ושמינית. בשיעורי המתמטיקה, התלמידים למדו את האנלוגיה בין משכים מוזיקליים לבין שברים. מוזיקה ומתמטיקה הוערכו לפני, מיד לאחר מכן, ו-3 ו-6 חודשים לאחר ההתערבות. ניתוחים שלאחר ההתערבות הצביעו על יתרון לשתי קבוצות המוזיקה בהשוואה לקבוצת הביקורת בהישגי המתמטיקה בתחום השברים.

למאמר >>