Azaryahu, L., Broza, O., Cohen, S., Hershkovitz, S., & Adi-Japha, E. (2023). Development of creative thinking patterns via math and music. Thinking Skills and Creativity, 47, 101196.
המחקר הנוכחי בוחן את התפתחותם של דפוסי חשיבה יצירתית בקרב תלמידי כיתות ג' (N=84) בעקבות למידה רב-תחומית המשלבת מתמטיקה ומוזיקה עם דגשים שונים בהוראה. לצורך המחקר נעשה שימוש בתוכנית התערבות המעודדת חשיבה יצירתית. שלוש כיתות קיבלו הוראה משולבת זהה , "מוזימטיקה", המקשרת במפורש בין מתמטיקה ומוזיקה. כיתות אלו קיבלו הדרכה נוספת המעודדת חשיבה יצירתית במיקודים שונים: כיתת מתמטיקה יצירתית, כיתת מוזיקה יצירתית וכיתת מתמטיקה ומוזיקה יצירתית. הכיתה הרביעית שימשה ככיתת ביקורת אשר למדה מתמטיקה ומוזיקה בצורה סטנדרטית ללא התערבות יצירתית. לצורך איסוף הנתונים פיתחנו תוכנה שאפשרה לתלמידים לבצע משימות מוזיקליות ומתמטיות שכללו שאלות עם תשובה נכונה אחת בלבד ושאלות שזימנו תשובות מקוריות ומגוונות. ניתוחים לפני ואחרי ההתערבות הצביעו על כך שקבוצות הניסוי עלו על קבוצת הביקורת בדפוסי החשיבה יצירתית הן במתמטיקה והן במוזיקה, ללא קשר למיקוד ההוראה. ההוראה המשלבת חשיבה יצירתית בשיעור מתמטיקה ומוזיקה הובילה לדפוסים דומים של יצירתיות בשני התחומים, מה שמצביע על כך שהחשיבה היצירתית ניתנת להעברה מתחום אחד למשנהו.