כתב-העת המקוון כולל מדור חדשני של פרסומים רב-מודליים ששופכים אור על החינוך המיוחד, כגון סרטים דוקומנטריים קצרים, תוצרי עבודות בפוטו-ווייס (Photovoice), וידיאו-וויס (Video-voice) ופוטו-תרפיה, שיוכלו לשמש חוקרים כנתוני מחקר.


"בקשר ליוסי"

במאי: אבי המי


"למה? למה? למה? למה? למה?" כך נפתח וננעל הסרט התיעודי "בקשר ליוסי". אכן זוהי השאלה המתבקשת שעולה כאשר סיפורו של גיבור הסרט, יוסי, נחשף לעיני הצופים.

יוסי סמואלס היה בן 11 חודשים כשחוסן בתרכיב פגום. תוך ימים ספורים הוא איבד את הראייה ואת השמיעה והפך אלים והיפראקטיבי, מנותק לחלוטין מהסביבה. באותה שנה (1977) נפגעו עוד כ-220 תינוקות מתרכיב חיסון משולש פגום, מרביתם מתו. המעטים ששרדו נותרו עם פיגור שכלי קשה ומגבלות מוטוריות, ואושפזו במוסדות. הוריו, מלכי וקלמן, זוג חרדי צעיר, סבבו חצי עולם בניסיון להצילו. שמונה שנים קשות ומייאשות עברו עליהם ורק בסופן הם הצליחו בפעם הראשונה לפתוח סדק אל נפשו ולתקשר עימו. כשחזרו לארץ, הם פגשו את שושנה ויינשטוק, מורה חירשת שניסתה ללמד אותו את שפת הסימנים. בפעם הראשונה בחייו הוא הבין שלכל עצם יש שם ושיש דרך לבטא אותו באמצעות סימני איות בכפות הידיים. כמעשה הלן קלר בשעתה, נפתחה דרכו של יוסי אל המילים ואל הידע והוא התגלה כילד צמא דעת, חכם ומצחיק.

היום יוסי בן 28. הוא רוצה למצוא אהבה – בת זוג שתקשיב לו, תרקוד איתו ואולי, אם ירצה השם, גם תתחתן איתו – עוד שלב בדרכו להיפרד מפעמון העופרת. הסרט מלווה את יוסי במסעו למצוא כלה – האם תימצא לו, למרות מוגבלויותיו הקשות? איך מתמודדים הוריו עם צרכיו החדשים ועם חששותיהם וספקנותם? איך מתמודדת המשפחה עם הקושי לסייע לו? מהו אושר אמיתי? מי ייקרא אדם מאושר?

יוסי אינו מתחתן בסיום הסרט. הוא לא התחתן עד היום. למרבה הצער, החיים אינם סרט. עם זאת, הוא חי חיים מלאים בקרב משפחה מיוחדת ויוצאת דופן.

אימו, מלכי, נדרה נדר שלפיו אם יוסי יצליח לתקשר, היא תסייע למשפחות אחרות אשר מגדלות ילדים עם צרכים מיוחדים ובעקבות זאת הקימו היא וקלמן את ארגון "שלווה". מתוך אמונה שמשפחות כמו משפחתם זקוקות לתמיכה של הקהילה באתגרים העצומים הכרוכים בגידול ילדים עם צרכים מיוחדים, הפך המיזם ההתנדבותי הצנוע בדירה שכורה בירושלים לארגון מוביל לקידום ושילוב חברתי של אנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, מינקות ולאורך כל שלבי החיים.

את הסרט ביים בשנת 2006 ד"ר אבי המי, בוגר החוג לקולנוע באוניברסיטת תל-אביב. כיום הוא חוקר חינוך וחבר סגל בתוכנית לתואר שני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך.


מתוך העיתונות: "זהו סרט שמשוך עליו חוט של חן וחסד בזכות הנפשות הפועלות וכוחן וסירובן להתלונן. הקלישאה האופטימית אומרת כי ילדים עם צרכים מיוחדים ירדו לעולם כדי להפוך את הבריאים והעצמאיים לאנשים טובים יותר. "בקשר ליוסי" מציע את האופציה הזו גם לצופיו, בסרט שהוא מסע לגילוי משמעות כבוד האדם." אריאנה מלמד, Ynet, 2.6.2009.